Meneer Romijn blogt

... maar dan net ff anders!

Naar video Meneer Romijn

‘Top of Hart’

We leefden in een belevingseconomie. Dat betekende dat niet alleen de inhoud van een product/dienst belangrijk was maar dat klanten aan producten en diensten een uitgesproken positief gevoel wilden overhouden. Ze wilden iets beleven, ze wilden ergens bijhoren en iets ervaren. Alleen luisteren of alleen inhoud was niet meer genoeg.

Van betekenis zijn
Niks mis mee. Maar de belevingseconomie is al in transitie naar het nieuwe economische paradigma van de betekeniseconomie. We staan al met een been in dat paradigma waarbij ‘van betekenis zijn’ waarde-bepalend gaat worden voor bedrijven en het bouwen van merken. Het is een evolutie van de beleveniseconomie. Een nieuwe manier van marktdenken.  Niet de ervaring wordt verkocht, maar het mee-doen, het aanwezig zijn, het werkelijk ergens bij zijn is wat van belang is. Dat geeft waarde aan het leven. De consument/klant wordt dus eigenlijk het product. Hun vraag naar een invulling van een waardevol leven staat centraal. En dus niet het aanbod van het bedrijf. De waarde-creatie vindt vooral buiten het bedrijf plaats. In de hoofden en harten van mensen ‘Top of Mind’ wordt ‘Top of Hart’.

Ik ook van jou

Welzijn
Bedrijven die bij willen dragen aan het ‘welzijn’ van mensen en klanten die hebben het, positief, veranderen van dat welzijn als prioriteit. En niet het verkopen van producten. Hun organisatie, producten/diensten dienen in die richting ontwikkeld en gepositioneerd te worden.
Niet de kwaliteit of het comfort van je dienst of product staat voortaan voorop maar juist wat de consument eraan heeft. Wat gebeurt er als men jouw product/dienst ‘gebruikt’.
Dus bijvoorbeeld door het dragen van jouw schoenen zie je er beter uit, voel je je zekerder en daardoor nemen je kansen bij een sollicitatie toe. Je brand promise zou dan kunnen zijn…met ons loop je voorop! Of ……..jouw, smaak, jouw keuze…jouw toekomst….

Contentmarketing
Gewetensvol/waardevol leven is een belangrijke realiteit in deze trend. Er toe doen. De verheerlijking van ego, bezit en geld en het nietsontziend faken en profiteren (graaicultuur) hebben hun tijd gehad.
Draaide het in de beleveniseconomie om het beraken van mensen; in de betekeniseconomie draait het om het bezielen van mensen. Je merk moet een betekenisvol merk worden. Moet klanten en potentiele klanten gaan inspireren. Betekenismarketing is content-marketing pur sang (dus zo nieuw is het nu ook allemaal weer niet). Merken gaan zich daarom in de betekeniseconomie steeds nadrukkelijker als media-partijen en media-exploitanten gedragen. (Jippie!.. :))

Verlangen
Bij een gewetensvol leven hoort de ontwikkeling van een nieuwe, andere werkelijkheid: ‘in de buurt’-activiteiten en ‘uit de buurt voedsel’, ruil-apps en zelfmaak-aanhuis-sites veroveren steeds meer aandeel. Creativiteit breekt door de oude consumptiementaliteit heen. Uber staat voor je klaar.
Er gloort een verlangen naar schoonheid, stijl, zorgzaamheid, spaarzaamheid en reflectie (Susanne Piët). Juist door in te spelen op dat verlangen krijgt je organisatie/product/dienst kracht.

Schoonheid
& stijl door de vormgeving van je propositie. Wat wordt er gecommuniceerd? De beelden en tekst, het imago in de reclame. De verpakking en het product/de dienst zelf. Hoe wordt de telefoon opgenomen? Hoe ziet de entree van je pand (merk)  eruit? Onthoudt dat kwaliteit en comfort geen issue meer zijn. Social Media ‘waakt’ over je…….

Spaarzaamheid
Hoge kwaliteit van je product maakt langdurig gebruik mogelijk. Kwaliteit wordt duurzaamheid. Aanhaken bij het steeds meer opgeld doende duurzaamheidsprincipe…is dat betekenis geven of niet….

Zorgzaamheid
Hier ligt een belangrijke rol voor de Retail.  Tijdens, ‘Merken-dagen’ kunnen merken laten zien dat ze zorgen voor haar klanten……dat ze zich laat zich inspireren door klanten om na te denken over processen, procedures, producten en diensten. ‘Merken-dagen’ worden klantsessies waarbij interne en externe specialisten deelnemen. Ze spelen een bepalende factor rondom je merkbeleving. En de barista zorgt uiteraard voor een geweldige cappuccino.

Reflectie
Zit tegen het zin-geven aan. Dit sluit naadloos aan bij de betekenis-economie. De ‘gebruikers’ vragen om ervaringen te delen die je kan analyseren en verwerken in volgende producties/sessies.  Het merk gaat haar (potentiële) klanten en haar organisatie met elkaar in contact brengen. Een community bouwen. De klantervaring staat centraal. Online klantinteractie wordt de belangrijkste schakel tussen klant en bedrijf. 24/7 bereikbaar. De reguliere vragen beantwoorden en klachten afhandelen. Online sales, en het genereren van leads spelen een centrale rol in alle online klantcommunicatie.

getting betterPositie en Propositie Het is duidelijk.  Geen ontkomen meer aan. Welzijn is Omzet. Van Welzijn wordt je vrolijk.  ‘We houden van je en we zorgen voor je’.  Neem ‘Top of Hart’ alvast maar op als KPI.

 

Alle titels: